Một loạt thay đổi trong Incoterm 2010
Đang Tải Dữ Liệu...
Results 1 to 4 of 4

Thread: Một loạt thay đổi trong Incoterm 2010

  1. #1
    Join Date
    Jul 2010
    Posts
    399
    Thanks
    1
    Thanked 4 Times in 3 Posts

    Default Một loạt thay đổi trong Incoterm 2010

    Điều kiện giao nhận hàng mới theo thông lệ quốc tế mang tên Intcoterm 2010 có hiệu lực vào ngày 1/1/2011.

    Nếu như ở Incoterm 2000 đang thực thi trong giao nhận hàng th́ phương thức giao hàng FOB người bán chỉ chịu trách nhiệm tới “lan can tàu" (Ship Rail) th́ ở Incoterm 2010 , thuật ngữ này được thay thế bằng “ở trên tàu" (On Board The Vessel). Theo đó, người bán (seller) sẽ chuyển rủi ro của lô hàng ḿnh bán thực sự cho người mua (buyer) khi hàng thực sự “ở trên tàu” chứ không phải "lan can tàu” như trước nữa.

    Ông Vơ Nhật Thăng, Trọng tài viên Trung tâm trọng tài quốc tế Việt Nam, cho biết thuật ngữ mới này ra đời nhằm nhấn mạnh việc phân chia rủi ro từ người bán sang người mua một cách rơ ràng hơn so với Incoterm 2000.

    Ngoài ra, ông Thăng c̣n nhấn mạnh rằng trong Incoterm 2010, các chi phí khi nhận hàng tại cảng đến như lệnh giao hàng (Deliver Order), phí vận đơn đường biển (Bill Of Lading) và nhất là phí nâng hạ container (Terminal Handing Charges) đều do người bán chịu. Các doanh nghiệp Việt Nam cần ghi rơ trong hợp đồng ai sẽ chịu các chi phí này một cách rơ ràng, nếu không phần thiệt tḥi sẽ nghiêng về các doanh nghiệp Việt Nam.

    Các điều kiện trong Incoterm 2000 như DAF, DES, DEQ và DDU được thay thế bằng các thuật ngữ như DAT (Delivered At Terminal), hàng đến đích đă dỡ xuống; DAP (Delivered At Place), hàng đến đích sẵn sàng để dỡ xuống. Trong đó các thuật ngữ như “Terminal” và “Place” được hiểu theo nghĩa rộng hơn là cầu cảng, cảng.

    Ông Thăng cũng lưu ư các doanh nghiệp Việt Nam khi xuất khẩu nên chuyển dần từ điều kiện FOB sang các điều kiện khác như CIF, CFR, v́ các điều kiện này sẽ có lợi cho các doanh nghiệp trong việc kiểm soát lô hàng nếu đối tác chưa thanh toán đủ hoặc không thanh toán tiền th́ các doanh nghiệp chỉ tốn một ít chi phí chở hàng về c̣n hơn mất cả lô hàng.

    “Điều kiện FOB theo Incoterm 2010 chứa đựng rất nhiều rủi ro như khi giao hàng lên tàu, mặc dù người bán c̣n giữ các chứng từ nhận hàng (Bill Of Lading) nhưng đă mất quyền kiểm soát lô hàng của ḿnh, các doanh nghiệp có thể mất một phần hay cả lô hàng v́ không thể ra lệnh cho hăng tàu ngừng giao hàng cho người mua v́ người bán không phải người thuê tàu”, ông Thăng nói.

    Trong Incoterm 2010, các quy tắc giao hàng cũng được chia làm hai nhóm so với bốn nhóm trong Incoterm 2000. Nhóm một được áp dụng cho bất kỳ phương thức vận tải nào, gồm các điều kiện như EXW - giao tại xưởng; FCA - giao cho người chuyên chở; CPT - cước phí trả tới; CIP - cước phí và phí bảo hiểm trả tới; DAT - hàng đến đích đă dỡ xuống; DDP - giao hàng đă nộp thuế.

    Trong khi đó, nhóm c̣n lại chủ yếu được áp dụng khi có vận tải biển hay nội thủy gồm các điều kiện như FAS - giao dọc mạn tàu; FOB - giao lên tàu; CFR - tiền hàng và cước phí; CIF - tiền hàng, bảo hiểm và cước phí.
    Nguồn TBKTSG

    View more latest threads same category:


  2. #2
    Join Date
    Jul 2010
    Posts
    399
    Thanks
    1
    Thanked 4 Times in 3 Posts

    Default

    Incoterms 2010 consists of only 11 Incoterms, a reduction from the 13 Incoterms 2000.

    The Incoterms 2010 are organized into two categories:

    Incoterms for any Mode or Modes of Transport:

    EXW - Ex Works
    FCA - Free Carrier
    CPT - Carriage Paid To
    CIP - Carriage and Insurance Paid
    DAT - Delivered At Terminal (new)
    DAP - Delivered At Place (new)
    DDP - Delivered Duty Paid


    Incoterms for Sea and Inland Waterway Transport Only:

    FAS - Free Alongside Ship
    FOB - Free On Board
    CFR - Cost and Freight
    CIF - Cost, Insurance and Freight


    The reduction in Incoterms from 13 to 11 different terms was accomplished by substituting two new Incoterms, DAT (Delivered at Terminal) and DAP (Delivered at Place), for DAF (Delivered at Frontier), DES (Delivered Ex-Ship), DEQ (Delivered Ex-Quay) and DDU (Delivered Duty Unpaid).

    Incoterms 2010 also addresses duties to provide information regarding security-related clearances, such as Importer Security Filings and other chain-of-custody information.

    Contrary to some predictions, Incoterm FAS remains in Incoterms 2010, since that Incoterm is important in bulk and break-bulk trade.

    2010 Chart ...

    incoterms-2010.jpg



    Incoterms 2010 - Summary

    EXW (Ex Works)

    The buyer bears all costs and risks involved in taking the goods from the seller's premises to the desired destination.

    The seller's obligation is to make the goods available at his premises (works, factory, warehouse).

    This term represents minimum obligation for the seller. This term can be used across all modes of transport.

    FCA (Free Carrier)

    The seller's obligation is to hand over the goods, cleared for export, into the charge of the carrier named by the buyer at the named place or point.

    If no precise point is indicated by the buyer, the seller may choose within the place or range stipulated where the carrier shall take the goods into his charge. When the seller's assistance is required in making the contract with the carrier the seller may act at the buyers risk and expense.

    This term can be used across all modes of transport.

    CPT (Carriage Paid To)

    The seller pays the freight for the carriage of goods to the named destination.

    The risk of loss or damage to the goods occurring after the delivery has been made to the carrier is transferred from the seller to the buyer.

    This term requires the seller to clear the goods for export and can be used across all modes of transport.

    CIP (Carriage & insurance Paid to)

    The seller has the same obligations as under CPT but has the responsibility of obtaining insurance against the buyer's risk of loss or damage of goods during the carriage.
    The seller is required to clear the goods for export however is only required to obtain insurance on minimum coverage.

    This term requires the seller to clear the goods for export and can be used across all modes of transport.

    DAT (Delivered At Terminal) -New Term - May be used for all transport modes

    Seller delivers when the goods, once unloaded from the arriving means of transport, are placed at the disposal of the buyer at a named terminal at the named port or place of destination.

    "Terminal" includes quay, warehouse, container yard or road, rail or air terminal.

    Both parties should agree the terminal and if possible a point within the terminal at which point the risks will transfer from the seller to the buyer of the goods.

    If it is intended that the seller is to bear all the costs and responsibilities from the terminal to another point, DAP or DDP may apply.

    Responsibilities

    • Seller is responsible for the costs and risks to bring the goods to the point specified in the contract
    • Seller should ensure that their forwarding contract mirrors the contract of sale
    • Seller is responsible for the export clearance procedures
    • Importer is responsible to clear the goods for import, arrange import customs formalities, and pay import duty
    • If the parties intend the seller to bear the risks and costs of taking the goods from the terminal to another place then the DAP term may apply

    DAP (Delivered At Place) - New Term - May be used for all transport modes

    Seller delivers the goods when they are placed at the disposal of the buyer on the arriving means of transport ready for unloading at the named place of destination.

    Parties are advised to specify as clearly as possible the point within the agreed place of destination, because risks transfer at this point from seller to buyer.

    If the seller is responsible for clearing the goods, paying duties etc., consideration should be given to using the DDP term.

    Responsibilities

    • Seller bears the responsibility and risks to deliver the goods to the named place
    • Seller is advised to obtain contracts of carriage that match the contract of sale
    • Seller is required to clear the goods for export
    • If the seller incurs unloading costs at place of destination, unless previously agreed they are not entitled to recover any such costs
    • Importer is responsible for effecting customs clearance, and paying any customs duties

    DDP (Delivered Duty Paid)

    The seller is responsible for delivering the goods to the named place in the country of importation, including all costs and risks in bringing the goods to import destination. This includes duties, taxes and customs formalities.

    This term may be used irrespective of the mode of transport.

    FAS (Free Alongside Ship)

    The seller has fulfilled his obligation when goods have been placed alongside the vessel at the port of shipment.

    The buyer is responsible for all costs and risks of loss or damage to the goods from that moment. The buyer is also required to clear the goods for export.

    This term should only be used for sea or inland waterway transport.

    FOB (Free On Board)

    Once the goods have passed over the ship's rail at the port of export the buyer is responsible for all costs and risks of loss or damage to the goods from that point.

    The seller is required to clear the goods for export.

    This term should only be used for sea or inland waterway transport.

    CFR (Cost and FReight)

    The seller must pay the costs and freight required in bringing the goods to the named port of destination.

    The risk of loss or damage is transferred from seller to buyer when the goods pass over the ship's rail in the port of shipment.

    The seller is required to clear the goods for export. This term should only be used for sea or inland waterway transport.

    CIF (Cost, Insurance & Freight)

    The seller has the same obligations as under CFR however he is also required to provide insurance against the buyer's risk of loss or damage to the goods during transit.

    The seller is required to clear the goods for export.

    This term should only be used for sea or inland waterway transport.

  3. The Following User Says Thank You to Cafe Đắng For This Useful Post:

    mythu_nt02 (12-21-11)

  4. #3
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    396
    Thanks
    0
    Thanked 34 Times in 9 Posts

    Default

    Các bạn down thêm bộ tài liệu giới thiệu những thay đổi giữa incoterms 2010 và incoterms 2000 về nghiên cứu nhá, hy vọng nó giúp ích cho các bạn được phần nào.

    Tiếng Việt: http://www.mediafire.com/?d1vmciv4k2u1z71
    Tiếng Anh: http://www.mediafire.com/?3th41oshonurzdp

  5. #4
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    944
    Thanks
    14
    Thanked 58 Times in 42 Posts

    Default

    Bản mới incoterm 2010 từ 1/1/2011 , đây là tài liệu e kiếm được, up lên luôn cho mọi người tham khảo

    Tài liệu bao gồm
    1. INCOTERMS 2010 Changes Summary
    http://www.mediafire.com/?3l1b6cpqeo8cjpn

    2. INCOTERMS 2010 Introduction
    http://www.mediafire.com/?vwe686ufyp38e89

    3. INCOTERMS 2010 Payment Method
    http://www.mediafire.com/?wdw8ajf92hhobp3

    4. Insurance and INCOTERMS 2010
    http://www.mediafire.com/?wdw8ajf92hhobp3

    Trong các file đều có cả bản tiếng anh và tiếng việt
    http://i949.photobucket.com/albums/a...rms-2010-1.jpg

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
VNEXIM FORUM 273 DOI CAN STR, BA DINH DIST, HA NOI - VIET NAM
Diễn đàn được Xây dựng và Phát triển bởi tất cả các Thành viên VNExim Forum
BQT không chịu trách nhiệm về nội dung bài viết của Thành Viên
Liên hệ email: tuvanxuatnhapkhau@gmail.com, Hotline: 0903247555, Quản trị Vu Chan Nam

Liên Kết: Diễn Đàn Cà Phê Việt | Phân Tích Kỹ Thuật | U&Bank Community | Diễn Đàn Kinh Tế Việt Nam | Nhạc Pro |